BLOG

Prečo si vždy robím online check-in?

Ešte predtým ako sa vám priznám so svojou online check-inovou skúsenosťou (bola som mladá a neskúsená), chcem, aby sme v tom lietaní mali jasno… 

Od koho kupujem letenku?

Viackrát sa mi stalo, že si môj známy kúpil letenku a keď som sa spýtala, s akou spoločnosťou letí, odpoveď bola „však s pelikánom“. Ten vták prepravuje akurát tak svoj zadok do teplých krajín, ale určite nie vás. Na Slovensku a okolitých krajinách pôsobia AGENTÚRY, ktoré vystupujú ako sprostredkovatelia a nevlastnia lietadlá. A ak sa niečo udeje (napríklad žiadate storno), agentúra len sprostredkuje informáciu, ale nevyrieši bez súhlasu samotnej leteckej spoločnosti. Aj preto je dobré poistenie storna zájazdu – nezabudnite, že to sa dá uskutočniť max. do 24 hodín od zakúpenia služby. Vyjde vás približne 2% z celkovej ceny, ale určite stojí za to najmä z dlhodobého hľadiska.

Takmer každá krajina má svojho národného prepravcu, napríklad v Rakúsku máte Austrian Airlines so sídlom na viedenskom Schwechate. Francúzi majú Air France so sídlom v Paríži (letisko Charles de Gaulle), briti lietajú s British Airways so sídlom v Londýne. Tie sídla znamenajú, že ak budete letieť z Viedne do New Yorku so spoločnosťou Czech Airlines (stále vlastní väčšinu akcií Český štát, takže je to český národný dopravca), tak budete zaručene letieť cez Prahu (to je ich sídlo, ich hlavný „hub“). Na Slovensku nemáme národného dopravcu, ale nesmúťte, nemajú ho ani Maďari.

Prečo je dobré urobiť si ONLINE CHECK-IN?

Kúpite tú svoju vysnenú letenku cez agentúru. Prídete na letisko, idete si spraviť check-in a tam vám povedia, že letenku nemáte. Ešte sa vám to nestalo? Mne už áno… Ako to je možné? Odlet som mala mať o 10,35. Check-in sa zvyčajne otvára 2 hodiny pred odletom. Ja som si doma zabudla pas (bolo to dávno), tak som prišla na letisko o 9,40. Hovorím si, v pohode, stíham, to mám ešte takmer hodinu. Na check-ine som čakala v rade asi 15 minút. To mi už išlo do tuhého. Keď som sa konečne dostala na rad, odbili ma so slovami, že moja letenka je neplatná, že ju nemám potvrdenú v systéme. Stres, panika, volám do agentúry, nahnevaná. O postupe sprostredkovateľa (agentúry) by sa dal napísať samostatný článok. Pre uzavretie prípadu som odletela neskorším letom. Aj toto sa deje – pýtate sa prečo?

Letecká spoločnosť predáva svoje služby (letenky) za pomerne nízke ceny, aby obstála v konkurenčnom boji. Má svojich stálych zákazníkov, ktorí sú v ich „míľových kluboch“ a tí, ktorí majú zlaté, či dokonca platinové členstvá umožňuje nastúpiť na akýkoľvek let (áno, aj taký, ktorý je vypredaný). Volajú to „overbooking“ a teda predajú reálne viac miest ako majú k dispozícii a dúfajú, že niekto na let nenastúpi alebo ho zmešká. Stane sa to raz za čas a oplatí sa im to. Stáleho klienta si udržia a taký, ktorý mešká a nebodaj sa nevie ani dohodnúť s nimi, má jednoducho smolu.

Aj tu platí, že máte nejaké práva. A je len na vás ako ich využijete. Musíte zatlačiť, pretože k letenke môžete vybojovať aj nejaký voucher alebo iný benefit (let v business triede na ďalšej linke najmä u ázijských leteckých spoločností). Aj tak sa od toho momentu radšej poisťujem online check-inom. Dávam im tým jasne na vedomie, že plánujem prísť a môžu mi držať miesto. Ďalším plusom je šetrenie času – nemusíte si vystáť rad na check-ine (counter), maximálne tam odložíte batožinu (drop-off baggage).