BLOG

Ako sa menilo jedlo v lietadlách počas desaťročí

Už ste sa niekedy zamýšľali nad procesom, akým sa spracúva jedlo, ktoré dostávate v lietadle? Niekedy je možno lepšie nepoznať všetky detaily a alibisticky sa nechať zlákať zaujímavým popisom pri výbere z menu. Avšak aj toto jedlo sa menilo s vývojom leteckej dopravy a ja vás v krátkosti prevediem jednotlivými desaťročiami.

Zdroj: Joseph Scherschel//Time Life Pictures/Getty Images)

1920

Počas tohto desaťročia sa prikladal dôraz na váhu, ktorú môže lietadlo uniesť, čo v praxi znamenalo váženie pasažierov. Motory lietadiel boli pomerne slabé a tak nejestvovala možnosť odvádzať energiu z motorov do iných zdrojov (ako napríklad vytváranie tepla), jedlo sa štandardne podávalo studené. Preto si v tom období ľudia mohli vyberať z relatívne obmedzenej ponuky (ovocné šaláty, sendviče, ale aj studené vyprážané kura). 

Štedrosť bola skôr výsadou európskych aeroliniek (Imperial Airways – predchodca British Airways), ktoré svojim pasažierom dokázali ponúknuť na palube homára, či foie gras.

1940

Na paluby lietadiel sa dostáva mrazené jedlo práve v tomto období. Keď začali do Európy lietať americkí vojaci, armádni predstavitelia si začali všímať ich zhoršený fyzický stav po dlhom lete a náročnej misii. Uvedomovali si, že teplé jedlo je podstatne lepšie a tak vymysleli koncepciu mrazenia a opätovného ohrievania na palube. 

1960

Letecká doprava sa začala rapídne vyvíjať a na trh prichádzali výkonnejšie lietadlá, ktorým cesta trvala kratšie a lietali vyššie. A tak bolo nutné vymyslieť novú koncepciu, ako znudených pasažierov zaujať  lákavejšou ponukou jedál, ktoré budú okrem iného servírované v kratšom čase. A tak prišli umelohmotné riady namiesto sklenených alebo jedlo už podávané tak, aby si nevyžadovalo ďalšiu manipuláciu (krájanie a pod.)

1970 

Najvýznamnejšie obdobie z hľadiska možností výberu. Prečo? Pretože aerolinky začali predávať svoju prvú triedu. Aby ste videli rozdiel: kým v ekonomickej triede servírujú jedlo 30 minút, prvá trieda dostáva jedlo približne 2 hodiny (samotná ponuka, príprava, žiadne „umeláče“, umývanie riadov a pod.). 

Pre zaujímavosť, Japonské aerolinky (Japan Airlines) boli povestné kvôli svojej prvej triede zvanej „Teahouse in the Sky“ (prekl. dom čaju v oblakoch), kde okrem iného podávali aj rôzne druhy saké.

V skutočnosti však bolo ľuďom veľakrát celkom jedno, či dostanú počas letu nejaké exotické ovocie, viac ich v tomto období zaujímalo samotné lietanie. 

Zdroj: pinterest

Ak vás lietanie baví a chcete vždy vedieť o skvelej ponuke, sledujte môj facebook funpage